single tasking.

Jag pratar mycket om minimalism och att förenkla livet men något som jag är riktigt dålig på är single tasking eller på svenska: "göra en sak i taget". Jag är en rastlös person och har jättesvårt att "inte göra någonting", jag har alltid tusen flikar uppe på datorn, småfixar alltid med saker medan jag borstar tänderna och kokar gröt och sminkar mig samtidigt på morgonen.
 
 
Jag har märkt att det här sättet att leva inte gynnar mig i längden eftersom jag ofta glömmer att vara i nuet eftersom jag hela tiden fokuserar på nästa sak jag måste åstadkomma. Så många gånger kan jag känna i slutet av dagen att jag är helt slut men inte minns vad jag gjort.
 
 
Här är några saker som jag hädan efter ska sträva efter
 
>> Lämna hörlurarna hemma och gå på en promenad
>> Ha max två flikar öppna på datorn samtidigt
>> Stänga ner datorn senast halv åtta varje dag och göra kvällsyoga
>> Stänga av notifikationer på appar
>> Skriva ner uppgifter som ska utföras istället för att hålla allt i huvudet
 
 
Hur tänker ni kring single tasking?

Comment
Postat av: Wilda

Åh det här är verkligen något jag jobbar mycket med. En sak i taget. Det där med flikar har jag failat totalt med men resten följer jag nog ganska bra. Iofs har jag hellre flikar uppe än att behöva leta reda på eller komma ihåg vad jag skulle göra. Men 1-2 aktiva flikar i taget är nog en bra tumregel även för mig. Tack för att du påminner mig om detta.

2017-03-07 @ 11:15:15
URL: http://reaktionista.se
Postat av: Hanna

Åh, jag försöker verkligen göra nästan likadant som du! Men just när det kommer till det här med att att lämna hörlurarna hemma. Jag har så svårt att inte lyssna på framför allt poddar när jag städar/sminkar mig/fixar i rummet/går på promenad/går till tåget osv. Inser nu att det verkligen tar energi att hela tiden få så mycket extra intryck som en ju får när en har en podd i lurarna hela tiden.
En annan sak jag kan ha svårt med är att begränsa mig när jag vill plugga eller syssla med något kreativt. Istället för att bara ta med skissblocket kanske jag tar med både det, akvarell-grejerna, datorn så att jag kan redigera bilder, en kurslitteratur som jag måste ta ut anteckningarna ifrån och en bok som jag vill läsa. Sen sitter jag där och blir superstressad för hur tusan ska jag hinna gå ner i varv och måla akvarell om där ligger en hög med massa andra saker som jag "vill" göra? Såå, dagens tips: ta bara fram en sak i taget!
Det var allt från mig! :)

2017-03-08 @ 14:51:06
URL: http://fikapauser.blogg.se
Postat av: Nelly

Känner igen mig lite i detdär att det är svårt med Singel Tasking, verkligen något bra att träna på! :)

2017-03-09 @ 19:19:32
URL: http://nouw.com/nellyryberg

Hej!


Jag skulle inte vilja ha någon:
*Reklam eller spam.
*Frågor om bloglovin'-byten
*Vad gör du?/ Allt bra?- kommentarer


Tankar, åsikter, kärleksbrev eller ord i följd: [email protected]



Det är förbjudet att ta mina bilder utan tillåtelse

this is a viritual hug to all the lonely people

Vad kul att du tog dig tid att kommentera:

Ditt namn här:
Du är såklart värd att minnas?

Din mejladress:

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild