how to stop shopping.

 
När jag höll på att flyttpacka fick jag verkligen en inblick i hur mycket grejer jag samlat på mig under bara mina 21 år. Det är galet hur mycket saker jag äger som jag kanske inte ägnar en tanke åt mer en någon gång varje år. Jag har ganska länge funderat över mina köpvanor för att dra ner på konsumtionen av saker eftersom det inte är hållbart ekonomiskt, ekologiskt eller när jag ska flytta nästa gång. 
 
 
 
Saker jag brukar tänka på när jag innan handlar:

  1. Skulle jag köpa detta om det kostade dubbelt så mycket? 
    Det här hjälper mig att förstå om jag bara köper det för att det är billigt eller om jag verkligen tror att det kommer tillföra något i mitt liv.

  2. Funkar detta till vad jag redan äger?
    Frågar jag mig oftast när det handlar om kläder eller inredning. Är det kläder brukar jag också försöka föreställa mig tre andra plagg som jag kan använda det till. 

  3. Om jag köper det här måste jag göra mig av med något likvärdigt.
    Tänk att du köper en ny ljuslykta. Föreställ dig att du måste göra dig av med en ljuslykta du redan äger. Kommer det se bättre ut? Sämre? Kommer den nya lyktan göra tillvaron bättre?

  4. Shopping har ofta med andra känslor att göra.
    Samhället är uppbyggt på att vi ska konsumera. Så när jag känner shoppingsug så är det i många fall samhället som säger åt mig att något fattas i mitt liv för att jag ska bli lycklig. Då behöver jag vända på perspektivet och fundera på varför jag inte känner mig så glad som jag faktiskt är. 
Hur tänker ni kring shopping?
 Mycket av inspirationen kommer härifrån
 
 

Comment
Postat av: Anonym

Håller helt med! Så bra tips också!

Vi har en sådan överkonsumtion i vårt samhälle och en behöver tänka ett steg längre; hur mycket material och energi och kraft har det gått åt att producera den här produkten? Behöver jag verkligen den? Osv :)

2016-06-08 @ 09:30:56
Postat av: whiskeysour.blogg.se

så himla bra tänk!!

2016-06-08 @ 10:28:54
URL: http://whiskeysour.blogg.se/
Postat av: Klara

Första punkten är sååå himla bra. Ska börja tänka så!

2016-06-08 @ 18:39:56
URL: http://klaraamandas.blogg.se
Postat av: Anonym

Nya grejer stressar mig oavsett om det vore jag själv som köpt eller om jag får en present. Försöker ständigt göra mig av med grejer, inför vad vet jag inte- en jorden runt resa eller ett liv på en segelbåt, skulle en kunna tro- men jag trivs med tanken att vara oberoende av prylar & kläder

2016-06-08 @ 19:33:50
Postat av: Linnea Aurora

Jag håller med dig här, tänker på samma sätt och som Anonym skrev ovan så har jag någon sorts "besatthet" av att göra mig av med saker?? Det börjar nästan gå till överstyr, haha?

2016-06-08 @ 20:21:02
URL: http://linneaaurora.webblogg.se/

Hej!


Jag skulle inte vilja ha någon:
*Reklam eller spam.
*Frågor om bloglovin'-byten
*Vad gör du?/ Allt bra?- kommentarer


Tankar, åsikter, kärleksbrev eller ord i följd: [email protected]



Det är förbjudet att ta mina bilder utan tillåtelse

this is a viritual hug to all the lonely people

Vad kul att du tog dig tid att kommentera:

Ditt namn här:
Du är såklart värd att minnas?

Din mejladress:

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild