a minimalist christmas.

Julen är för mig och kanske för många andra förknippad med fluffiga snöflingor, mystid och prassligt presentpapper. Den är även för mig och kanske för många andra förknippad med otroligt många traditioner och förväntningar som skapar prestationsångets och oro. Varenda år när det närmar sig jul hör jag hur männsikor säger att de får ångest av julens alla måsten och väntar på att den ska vara över. 
 
Efter att mina föräldrar skiljdes och pappa flyttade till Finland fick jag en mycket mer obekymrad intällning till julen. Julen skulle trots allt aldrig bli som förr och jag började plocka ur delarna som var de viktigaste. Så här är mina bästa tips för att minimera kraven på julen.
 
 
 
Bilder från min pinterest
 
>> Behöver det finnas julskinka, grönkålspaj, lax, sill, grönsaksbullar, prinskorv, senap [...] på julbordet? Helt ärligt så har det funnits många saker på julbordet hos oss som bara är för sakens skull. Så fundera på för vems skull som ni dukar upp maten för.
 
>> Till vilken punkt är det kul att dekorera? Kom till den och sluta sedan där. Jag menar allt pynt som finns måste faktiskt inte upp ur sina gömmor.
 
>> Hur många jultraditioner har du? Lista dem och känn efter: Does this spark joy? Om de inte är kul tycker jag att du ska fundera på för vems skull du egentligen gör dem för. 
 
>> Var tacksam för allt fint du har omkring dig. Julen är till för familj och vänner så var glad för att du har någon som tänker extra på dig på julafton.
 
>> Let it go. Julen kanske inte blir perfekt men alltså när blir något någonsin det?

Comment
Postat av: Nastasja

Är verkligen sämst på att kommentera men läser alltid här hos dig, bara så du vet. Tyckte detta var så bra. Är också skilsmässobarn och mina jular har varit fyllda av ångest så länge jag kan minnas pga gjorde alltid någon besviken genom att åka till den andra. Julen blev en fin tradition först när jag flyttade hemifrån och träffade min pojkväns familj också. Oj, så lång kommentar, men så bra tips tycker jag!

2016-12-07 @ 09:30:26
URL: http://nastasjathor.se
Postat av: rebecca

älskar det här inlägget. precis vad jag behövde. i år är jag extra kritisk till julen, tror det är för att det har blivit ett sådant överflöd.

2016-12-07 @ 11:54:33
URL: http://spaceherosuits.webblogg.se
Postat av: Daniella 🌙

<3

i år firar jag jul ensam då jag inte har råd att åka till sverige och min chef och hans barn åker till tyskland över jul, men på något sätt så känns det ändå mysigt. jag kommer inte ha en traditionenlig jul, utan jag kommer nog bara att titta på film, köpa godis och kanske beställa kinamat och bjuda över någon vän på vin.

2016-12-07 @ 12:57:45
URL: http://vapenbroder.blogg.se/
Postat av: Malin

TACK för det här inlägget.

<3

2016-12-07 @ 13:07:44
Postat av: Ellen Lindberg

Gillar inläggen i den här kategorin så himla mycket! Det blir en extra ögonöppnare emellanåt, så viktigt.

2016-12-07 @ 23:15:59
URL: http://lindbergellen.webblogg.se/

Hej!


Jag skulle inte vilja ha någon:
*Reklam eller spam.
*Frågor om bloglovin'-byten
*Vad gör du?/ Allt bra?- kommentarer


Tankar, åsikter, kärleksbrev eller ord i följd: [email protected]



Det är förbjudet att ta mina bilder utan tillåtelse

this is a viritual hug to all the lonely people

Vad kul att du tog dig tid att kommentera:

Ditt namn här:
Du är såklart värd att minnas?

Din mejladress:

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild