GRL PWR.

1, 2, 3
 
I veckan har jag lyssnat på fyra sommarprat under tiden jag jobat; Nina Hemmingssons, Kakans, Clara Henrys och Lisa Marklunds. Alla har berört feminismen och kvinnokampen på olika sätt och berättat hur de blivit bemötta med hot om våldtäkt, mord och andra helt fruktansvärda saker. Det värsta med detta är att det enda de gjort är att öppna munnen och tala om deras åsikt, något som hälften av jordens befolkning gör dagligen utan problem eller hot som följd. 
 
När Nina Hemmingsson berättade om hur hennes bröst blivit inspekterade av killarna i klassen i tonåren ville jag kräkas ner i blommorna som jag i och för sig redan höll på att sprida ut hönsbajs över (aka gödsel). Eller när Kakan berättade hur hon fått hot om hur män vill vådta henne och lämna henne död och blodig på den kalla marken behövde jag släppa alla spadar och verktyg jag höll i för att inte kasta iväg dem och skrika av vanmakt. Jag förstår att det finns de som säger att de hatar män. Jag fattar verkligen det och det gör så vansinnigt ont men samtidigt har dessa kvinnor lärt mig att det inte spelar någon roll vad jag gör eller hur jag ser ut eftersom jag ändå kommer bli bedömd med granskad av människor så jag, vi, kan lika gärna göra vad fan vi vill.

Comment
Postat av: elise

tack för tips, måste lyssna på alla dem! tyckte lena ohlins och saga beckers var strålande, lyssna!

Svar: Tack för tipsen, det ska jag absolut göra!
Sandra Leone

2015-07-08 @ 19:16:35
URL: http://singmyspring.blogspot.se/
Postat av: Embla

Åh, så bra sommarprat allihop. Feminismen hjälper mig varje dag, men det krävs så mycket ork och kraft för allt hat, all okunskap och alla skeva ideal och normer en möter tär på krafterna. Ibland måste jag påminna mig själv om att jag inte är ensam, för att orka fortsätta.

2015-07-09 @ 15:57:53
URL: http://sotvatten.blogg.se
Postat av: Klara Amanda

Tycker Kakans prat var SÅ bra. Viktigt, utmanande och ärligt.

2015-07-09 @ 20:45:32
URL: http://klaraamandas.blogg.se/
Postat av: Wilda

Viktiga sommarprat! Det är så viktigt det du säger, att vi även när vi är tysta ändå lever i det och får utstå det. Men det är åtminstone en annan sak om vi också säger ifrån.

2015-07-10 @ 16:35:35

Hej!


Jag skulle inte vilja ha någon:
*Reklam eller spam.
*Frågor om bloglovin'-byten
*Vad gör du?/ Allt bra?- kommentarer


Tankar, åsikter, kärleksbrev eller ord i följd: [email protected]



Det är förbjudet att ta mina bilder utan tillåtelse

this is a viritual hug to all the lonely people

Vad kul att du tog dig tid att kommentera:

Ditt namn här:
Du är såklart värd att minnas?

Din mejladress:

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild