vårvintersolen.
Skuggan över stenbänken av Maria gripe
Tror att du antagligen har läst det mesta jag gillar, för typ alla mina bästa böcker har dykt upp på bilder här då och då. Men här är några som inte så många läst/läst om på länge:
* Maud Mangolds Landet Innanför-serie med böcker som Glaspärleresan och Kristallballongen, som kom runt 2003 om jag inte minns fel. 5 böcker!
* Brian Jaques serie med böckerna om Mossblomma och Redwall som är bland de mest fantastiska jag läst! Originalspråket är engelska, med de är bra på svenska också. Handlar om ett kloster och närliggande områden, som alla bebos av smådjur som möss och sorkar, grävlingar och harar. Favoriterna i serien: Mossblomma 1&2, Redwall och Martin Krigaren.
* Min Dotter Amy av Mitch Winehouse. En biografi om Amy Winehouse, som är så himla vackert skriven av ren och skär kärlek av hennes pappa. Bästa biografi jag någonsin läst!
* Om du var jag av Jessica Schiefauer. Har läst om den här otaliga gånger, tycker verkligen att den är bra!
* Kapitulera omedelbart eller dö av Sanne Näsling. En fantastisk bok, helt enkelt.
* Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeld. Läs den bara, alla borde läsa den här boken. Den är lite väl obehaglig i första kapitlet, men den blir verkligen bara helt fantastisk sen, och även det första kapitlet är egentligen helt fantastiskt. Jag får dock ont i tummen av att läsa det.
Egentligen läser jag och har läst så mycket att jag borde kunna starta en bokblogg, men jag glömmer alltid att stryka under och ta kort på och tänka efter, jag vet bara att jag gillar eller inte gillar något, och de här böckerna är bland mina bästa om man räknar bort självklara favoriter som Harry Potter och Sagan om Ringen-trilogin+Bilbo.
Hoppas på ännu fler bra tips från andra!
Okej här kommer mina:
Himlen börjar här
Kapitulera omedelbart eller dö
Boktjuven
Vi är inte sådana som i slutet får varandra
Förr eller senare exploderar jag
Allt jag säger är sant
Jag tycker att alla borde läsa a clockwork orange :3 så mycket bättre än filmen!
Sen tar vi berlin, En liten kärlekssång, Eleanor & Park, Sjutton, Himmelsdalen, tell the wolves i´m home.
Harry Potter, såklart.
det var väldigt länge sen jag läste den här men jag kommer ihåg att jag tyckte om den! "en himmel för elliott" skriven av katarina danielsson
sedan är även "en liten hattaffär på hörnet" av Marita Conlon-McKenna väldigt bra, en sån där feelgood bok!
Vad vackra krokusar! Alltid lika roligt om våren när de tittar fram!
Böcker som jag vill rekommendera är allt av Maria Lang, Harry Potter, Emma av Jane Austen, Torka aldrig tårar utan handskar av Jonas Gardell och Alkemisten av Paolo Coelho.
Alla böcker av Emma Hamberg!
Rekommenderar Boktjuven, Vindens skugga och Drömfakulteten!
Kanske inte mitt bästa tips, men en bok som jag nyss har läst och gillat i alla fall. Är "Alltings början" av Karolina Ramqvist. Den var fin och jag gillade den.
Himlen börjar här, Vi är inte sådana som i slutet får varandra, alla muminböcker, Extremt högt och otroligt nära, Wallflower, förr eller senare exploderar jag, Det handlar om dig är några av mina favoriter!
åh men vilken bra idé! här är mina tips:
divergent av veronica roth
himlen börjar här av jandy nelson
efter mörkrets inbrott av haruki murakami
det är så logiskt att alla fattar utom du av lisa bjärbo
jellicoe road - melina marchetta är en underbart vacker bok och jag tänker inte ge upp förrän alla har läst den
boy meets boy - david levithan är söt
Ett par böcker jag fastnat för i år:
- alltings början, av Amanda Svensson
- mannen och pojken, Tony Parson