rensa ut.

Inför hösten får jag alltid lust att göra förändringar. Sensommaren är den perfekta tiden för nystart efter några miljöombyten och att ha få känt efter hur det är med mig. Att starta om livet vet jag att många drömmer om men det är lite farligt att bara kasta sig in i det utan en plan. Så här är mina bästa tips när du ska rensa ut:

  • Identifiera dina varför. Varför vill du rensa ut? Vill du ha mer plats, en ny stil eller kanske en lugnare atmosfär? Skriv ner dem så att du kan gå tillbaka när det börjar kännas tungt. 

  • Ha en tidsplan. Allt behöver inte ske på samma dag och ibland kan det vara lättare att ha ett par dagar om du ska göra en riktig storrensing. Du behöver inte sätta dig och minutplanera med det kan vara skönt att ha ramar att hålla dig efter. 

  • Börja med ett område. Här är en checklista från the Private Life of a Girl som täcker de flesta områdena i hemmet. Den kan göra det lättare att komma igång.

  • Kategorisera. När rensningen börjar brukar jag dela upp sakerna i högar: Släng, Skänk, Sälj och Spara. Ser detta tips ofta på olika ställen och det är verkligen bra.

  • Släppa taget. När du ställs inför ett föremål som du har starka känslomässiga kopplingar till kan det ta emot. Då kan det vara bra att ställa några frågor så som: Passar detta in i det liv jag vill leva? Hur länge sedan var det jag använde detta? Skulle jag köpa detta idag? Här har jag skrivit om några saker jag har svårt att släppa taget om och vad jag gör då.

  • Ge en speciell plats till allt. Allt du äger måste få en egen plats i ditt hem annars bli det snabbt jättestökigt. Desto mindre du bor desto tydligare märks det att var sak kräver sin plats.
 
 
Har ni några bra tips som ni använder när ni rensar ut?
 

Comment
Postat av: NORRSKEN EMMA

oj jag håller på och rensar och jag göra två högar en hög för släng och en för sälja. Sen försöker jag tänka positivt att jag har inte plats för allt!

2017-08-16 @ 07:29:03
URL: http://nouw.com/lillemmish
Postat av: Amanda Jona [FOTOGRAF]

Åh, så himla bra inlägg! Har en hel del grejer som skulle behövas rensas bort :)

2017-08-16 @ 08:10:14
URL: http://amandajona.se
Postat av: Lena

Gillar dina sånahär listor!! Fortsätt så!

Svar: Åh vad glad jag blir! Tack så mycket
Sandra Leone

2017-08-16 @ 22:06:26
URL: http://nouw.com/lenasvanberg
Postat av: Finurliga fröken

Åh jag älskar att rensa och gör det minst 1 gång om året. Har precis börjat här hemma nu. Andra gången i år tror jag. Tycker det är så skönt att bli av med skit och få det lättare att städa och hålla ordning. Nu blev jag peppad att fortsätta och kanske tänka en extra gång på det jag sparar.

2017-08-18 @ 00:44:54
URL: http://finurligafrokens.blogspot.com
Postat av: Daniella

jag behöver verkligen rensa ut för att kunna köpa en ny höstgarderob. men svårt att köpa kläder när man pendlar så mycket i vikt och liksom kanske behöver spara sånt som just nu är antingen för stort eller litet men passar sen.

2017-08-21 @ 20:52:12
URL: http://www.daniellachanelle.com/
Postat av: Wilda

Jättebra tips som alltid från dig! Ett tips är att välja vad du vill ha kvar istället för vad du vill bli av med - det är lättare psykologiskt. Hjärnan har svårt att fungera med negationer.

Svar: Så bra inställning att ha!
Sandra Leone

2017-08-22 @ 10:14:37
URL: http://reaktionista.se

Hej!


Jag skulle inte vilja ha någon:
*Reklam eller spam.
*Frågor om bloglovin'-byten
*Vad gör du?/ Allt bra?- kommentarer


Tankar, åsikter, kärleksbrev eller ord i följd: [email protected]



Det är förbjudet att ta mina bilder utan tillåtelse

this is a viritual hug to all the lonely people

Vad kul att du tog dig tid att kommentera:

Ditt namn här:
Du är såklart värd att minnas?

Din mejladress:

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild