the false first step.

 

Jag läste nyligen ett så bra inlägg om the false first step. Jag tror att vi alla varit där någon gång. För visst har vi alla någon gång köpt en ny kamera innan vi börjat fota, köpt nya löparskor innan vi börjat springa eller köpt en kalender i tron om att vi ska bli organiserade. Har själv gjort liknande saker massor av gånger. Det är inte så konstigt egentligen eftersom samhället är byggt på ett sådant sätt att vi tror att vi kan köpa oss en bättre version av oss själva. Det går såklart inte. Du är du och därifrån måste du jobba.

 
 

Så hur försöker jag undvika the false first step:

 

  1. Det finns ingen lätt väg. Det är bara att börja t.ex. vill du bli bra på att fota måste du börja fota. Det finns ingen kamera i världen som kommer lära dig det. Det finns ju en anledning till att jag inte är så förtjust i kommentarer som lyder: “Du tar så fina bilder, vad har du för kamera?” 

  2. Hyr eller låna. Är du inte helt säker om det är något du verkligen vill göra är det en bra idé att låna utrustning. Jag var inte helt säker på att jag ville ha en ritplatta men var väldigt sugen på att prova så en eftermiddag installerade Markus hans ritplatta på min dator så att jag kunde få använda den. Hur bra som helst och konstade mig inte en krona.

  3. Kanske det viktigaste. Låt inte fysiska föremål vara motivationen till att du gör saker. Saker är bara saker och den verkliga glädjen är ju resultatet du kommer få när du fotar som ett proffs, har en konstutställning eller springer en mil utan att stanna.
 
 
 
Har ni tagit ett false first step? Vad är era tips för att undvika dem? Skriv megagärna!
 

Comment
Postat av: Ellen Lindberg

Inser nu att jag typ alltid gör detta? Eller ofta iallafall. Tycker många gånger att det kan inspirera en, peppa och liksom få en att ta tar i det en vill göra. De gångerna jag inte gör detta är nog när valet är väldigt dyrt. Valde exempelvis att fortsätta med min gamla kamera istället för att direkt köpa en ny när jag kände att jag ville börja fotografera igen (även om jag ville lägga en beställning prick när första tanken uppkom). Köpte sen kameran när jag insett att jag fortfarande gillar fotografering och ville fortsätta.

2016-10-31 @ 10:33:55
URL: http://lindbergellen.webblogg.se/
Postat av: Klara Amanda

HAHA! Vet inte hur många gånger jag fått höra typ "wow vilka bilder, du måste ha en jättebra kamera". Komposition och ljus är a och o, en ser ju nästan dagligen mobilbilder som är bättre än dassiga foton som är tagna med en 'superkamera'... :-)))

2016-10-31 @ 11:26:21
URL: http://klaraamandas.blogg.se/
Postat av: Klara Amanda

Åh nej vad bitter jag lät i kommentaren ovanför, hahaha! Såna kommentarer är ju egentligen lite roliga. Fick bara sån himla igenkänning i det du skrev där.

Svar: Haha, jag kan dock känna ett uns av bitterhet när jag får sådana kommentarer. Det är som om jag inte får någon cred för att jag anstränger mig för att ta bra bilder </3
Sandra Leone

2016-10-31 @ 11:31:40
URL: http://klaraamandas.blogg.se/
Postat av: Felicia Karlström

Så himla sant, det du skriver alltså! :) Kram på dig!

2016-10-31 @ 22:13:12
URL: http://storasysteralskarmode.blogg.se/

Hej!


Jag skulle inte vilja ha någon:
*Reklam eller spam.
*Frågor om bloglovin'-byten
*Vad gör du?/ Allt bra?- kommentarer


Tankar, åsikter, kärleksbrev eller ord i följd: [email protected]



Det är förbjudet att ta mina bilder utan tillåtelse

this is a viritual hug to all the lonely people

Vad kul att du tog dig tid att kommentera:

Ditt namn här:
Du är såklart värd att minnas?

Din mejladress:

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild