benefits of minimalism.

Minimalism för mig är att sträva efter balans i tillvaron. Mellan måsten och viljor, mellan sakerna jag äger osv. Jag tycker att det finns många fördelar med att leva ett minimalistiskt liv och det är något jag jobbat på extra det här året, även om jag tror att det alltid funnits i mitt liv bara att jag inte kunnat sätta namn på det. Här är några positiva effekter av minimalism jag tänkt på de senaste dagarna. 
 
 

Mobilitet.

Jag har en dröm att alla mina saker ska få plats i en enda väska. Detta kommer sig nog ifrån när jag flyttande mellan mina föräldrar varannan vecka och alltid hade ett berg av kassar och väskor med mig. När en är 15 år och förvirrad i personlighet, stil och sammanhang var det otänkbart att jag skulle vara utan någon sak som definerar mig. Nu däremot tycker jag att få saker gör att jag känner mig lättare.

 

Känna sig mindre bunden till saker.

Den övre punkten för mig vidare till den här -saker blir gamla, borttappade eller går sönder. Då är det skönt att inte ha utvecklat något emotionellt band till något fysiskt föremål eller känna att den här grejen är “så jag”. Visst har jag saker i min tillvaro som gör mig glad och som jag trivs med men de är bara saker som kommer och går.

 

Äga färre skönhetsprodukter.

Jag har tidigare skrivit ett inlägg om när jag rensade bland mitt smink och insåg hur mycket jag hade som aldrig användes. Nu har jag bara saker i min sminklåda som jag tycker om och använder. Gjorde även en rensning bland krämer och duschtvålar som inte var bra och som jag nu försöker ersätta med mer miljövänliga produkter.

Minimal garderob.

Jag försöker att köpa kläder av god kvalité som jag planerar att ha länge. Jag köper i en färgskala som går i svart, vitt, grått och naturfärgat. Den passar mig och genom att hålla mig till en sådan skala så passar plaggen med varandra och jag får inte en klädkris på morgonen. 

Färre prioriteringar.
När jag har färre saker kommer färre måsten. Jag jobbar också massor på att prioritera det som är viktigt i mitt liv och städa undan allt det andra. Jag strävar alltså efter att ägna mer tid åt saker som gör mig glad.

Comment
Postat av: Amanda

dessa punkter är så otroligt sanna och viktiga:

Minimal garderob.
Färre prioriteringar.

är inte minimalistisk av mig, alls. har snarare väldigt stora emotionella band till mina saker. men gällande kläder så har jag verkligen tänkt om detta år. säljer nu kläder jag inte använder, och köper sådant som är välproducerat, hållbart och i samma färgskala så att jag alltid kan känna att jag trivs i det jag bär, och att det passar med det andra. förut köpte jag färger och former som blev så överväldigande, och aldrig passade ihop.

även att ha färre prioriteringar är viktigt för mig. färre, men gärna större åtaganden, men som skänker mig glädje och energi. du är klok sandra.

2016-11-28 @ 13:10:27
URL: http://amandamariajosefina.se
Postat av: mammatillmirakel.blogg.se

Vilket bra inlägg! Jag har själv rensat en massa här hemma. Det är så skönt att göra sig av med saker man inte använder. Kram

2016-11-28 @ 16:48:28
URL: http://mammatillmirakel.blogg.se/
Postat av: Jasmine

Önskar verkligen att jag kunde tänka såhär. Jag har jättelätt för att bilda emotionella band till saker, sparar på många grejer för att jag kanske vill ha det sen, eller för att jag har något speciellt minne till det. Jag skulle inte vilja klippa bort det helt, men deifinift skära ner på det.

2016-11-28 @ 17:36:11
URL: http://www.nineteenhurricanes.blogg.se/
Postat av: Felicia Karlström

Så sant! :) Måste försöka på att bli bättre på att rensa ur både skönhetslådan och garderoben.

2016-11-28 @ 21:02:55
URL: http://storasysteralskarmode.blogg.se/
Postat av: Ellen Lindberg

Så himla intressant att läsa om detta! Gillar så mycket när du delar med dig av det minimalistiska tänket.

2016-11-28 @ 23:01:37
URL: http://lindbergellen.webblogg.se/
Postat av: Vicky

så himla sant. speciellt håller jag med om PRYLAR. hoarda är min värsta tanke typ, älskar att slänga saker alltså.

2016-11-29 @ 03:38:20
URL: http://vickys.se/
Postat av: emma

Jag får sådan panik av att ha mycket saker så försöka reducera 50%

2016-11-29 @ 13:37:18
URL: http://www.emmae.se
Postat av: Wilda

Verkligen en sann lista och viktig påminnelse! <3

2016-12-01 @ 17:17:31
URL: http://reaktionista.se

Hej!


Jag skulle inte vilja ha någon:
*Reklam eller spam.
*Frågor om bloglovin'-byten
*Vad gör du?/ Allt bra?- kommentarer


Tankar, åsikter, kärleksbrev eller ord i följd: [email protected]



Det är förbjudet att ta mina bilder utan tillåtelse

this is a viritual hug to all the lonely people

Vad kul att du tog dig tid att kommentera:

Ditt namn här:
Du är såklart värd att minnas?

Din mejladress:

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild