att starta en rågsurdeg.

Förra sommaren bakade jag en väldans massa surdegsbröd. Det är verkligen så himla kul och verkligen inte så svårt som en (jag) kunde tro plus att en inte behöver massor av redskap. Så lagom till att surdegs-hipster-vågen svept förbi tänkte jag berätta hur jag startar en rågsurdeg.
 
 
Tips:
Använd ekologiskt rågmjöl. Eftersom ekologiskt mjöl innehåller mer naturliga jäsporer och mineraler blir det liksom bättre.
 
 
Dag 1, morgon
  • 1 dl Ljummet vatten
  • ½ dl Ekologiskt rågmjöl
 
Hitta en burk som rymmer minst ½ liter och rör ihop mjöl och vatten i den. Lägg på locket men skruva inte fast det och ställ burken i ett vamt hörn (20-25 grader). Hos mamma är köket ganska svalt så jag lindade en handuk kring burken också.
 
Låt blandningen stå i tre dygn och skaka försiktigt burken morgon och kväll.
 
 
Dag 4, morgon
  • 1 dl Ljummet vatten
  • 1 ½ dl Ekologiskt rågmjöl
 
Tillsätt vatten och mjölet i blandningen
 
Dag 4, kväll
  • 1 dl Ljummet vatten
  • 1 dl Ekologiskt rågmjöl
 
Tillsätt vatten och mjölet i blandningen
 
Nu ska jäsprocessen ha kommit igång och surdegen ska ha växt en del. Den ska ha konsistensen som chokladmousse ungefär. Om jäsprocessen inte kommit igång låt den stå i 10-12 timmar till och häll sedan ut allt utom ½ dl och fyll sedan på med mer vatten och mjöl och rör om.
 
Mata surdegen
Jag brukar mata surdegen en gång i veckan. Då häller jag ut ungefär hälften av surdegen och tillsätter 1 dl ljummet vatten och 1 dl ekologiskt rågmjöl och sedan förvarar jag den i kylskåpet.
 
 
 
Receptet kommer från boken Surdegsbröd av Martin Johansson

Comment
Postat av: Lovisa

Så kul! Kanske dags för även mig att haka på trenden något sent! ;)

2016-06-28 @ 21:06:19
URL: http://wildisland.se

Hej!


Jag skulle inte vilja ha någon:
*Reklam eller spam.
*Frågor om bloglovin'-byten
*Vad gör du?/ Allt bra?- kommentarer


Tankar, åsikter, kärleksbrev eller ord i följd: [email protected]



Det är förbjudet att ta mina bilder utan tillåtelse

this is a viritual hug to all the lonely people

Vad kul att du tog dig tid att kommentera:

Ditt namn här:
Du är såklart värd att minnas?

Din mejladress:

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild