mina pluggtips.

Jag tänkte köra ett litet pluggtips-inlägg eftersom det efterfrågats. Jag läser Teknisk design på Chalmers och min utbildning är en mix av kreativitet och teori, som jag trivs otroligt bra med. Ämnena jag pluggar till främst matte och det skiljer sig ganska mycket i hur en pluggar beroende på vad en pluggar, men jag ska försöka göra tipsen så generella som möjligt.
 
 
 
Miljö| Var jag pluggar är otroligt viktigt mest för att jag skapar en känsla kring platsen. Jag brukar alltid sitta kvar efter skolan och plugga. Även i tentaveckorna då vi inte har något schemalagt åker jag in till skolan eftersom skolan för mig = arbeta. Nu under jullovet har jag pluggat hemma vid mitt skrivbord och försöker då att städa bort allt onödigt distraherande så att jag har ett pluggutrymme. 
 
Caféer och andra allmänna platser tycker jag är megamysiga plugga på men det är sällan räkneuppgiter jag har med mig då utan snarare litteratur eller ett skissblock. 
 
Schema| En annan sak som är viktig för mig är att planera hur mycket jag egentligen tänkte få gjort. Ibland kan jag planera för hela veckan och andra gånger kan jag bara planera en dag framåt för att jag inte får något perspektiv. Här är det megaviktigt att känna sig själv. Är du en som prokrastinerar kanske du måste lägga mer tid på schemat och planera längre. 
 
Viktigt! Vad som än händer håll dig till shemat!
 
 
 
Mellanrum| Under hela året jag pluggade Tekninsk basår tog jag knappt pauser. Jag kunde sitta hela dagar i tentaveckorna och sedan inse att jag kanske borde äta något, det funkar inte. DU. MÅSTE. PAUSA. Jag är fortfarande ganska dålig på att bestämma ambitionsnivå, jag stressar upp mig alldeles för lätt och missar att ta det lugnt. Så glöm inte att planera in mellanrum i ditt pluggschema.
 
Förslag på pauser:
  • Gå iväg från din arbetsplats
  • Träna, det är viktigt att kroppen för röra sig (något som jag också kom fram till under basåret)
  • Gör en kort yogasekvens
  • Gå och hämta kaffe
  • Ta en promenad
  • Meditera
  • Hångla
 
 
Mellanmål| Det är viktigt att få i sig energi. Orsakerna är biologiska och självklara och dessutom tycker jag att det är ett bra tillfälle att sträcka på benen när jag hämtar en kopp kaffe. Om ni har förslag på pluggmellis hit me!
 
 
Ha en spellista| Eller ha inte det. Vissa blir jättedistraherade av ljud. Jag har en plugglista som jag lyssnar på ibland. Jag kan inte läsa och lyssna på musik men rita eller räkna fungerar fin. Jag gillar också att lyssna till Spotifys Deep focus eller detta så att en kan låtsas att en pluggar på Hogwarts <3
 
Gör det på en gång| Får du en ny uppgift ta tag i det med en gång. Punkt. Du vet att du kommer tacka dig själv. Dessutom kan du ta det mycket lugnare om du startar direkt eftersom du har mer tid på dig. Win!
 
 
 
 
Minnestekniker| Ta anteckningar på föreläsningarna, det kommer löna sig. Prata också om dem eller förklara för någon som inte har en aning. När du säger det högt och måste förklara bekräftar du för dig själv att du lärt dig något. Det kan också vara bra att återskapa dagen; vad gick du igenom under det passet? Vilka tre viktiga saker har du lärt dig idag? osv.
 
Belöna dig själv| När du skrivt en tenta/ lämnat in en uppgift/avslutat ett projekt/är klar för dagen så gör något snällt mot dig själv. Ge dig tid att steka pannkakor och äta långfrukost eller fira med dina komisar och drick vin på ett flott ställe. Livet är verkligen inte bara prestationer och det måste du komma ihåg.
 
 
 
Kramar och lycka till!
 
Bubblare:
  • Ha fina pennor och fina block
  • Plugga aldrig i sängen
  • Ha pluggkompisar (om det funkar för dig. Jag är ensampluggare N°1 och kan antingen plugga eller vara social)
  • Kolla in Cold Turkey där väljer du vilka tider vissa datorprogram ska vara otillgängliga, tex sociala medier.
  • Ha en studiedagbok där du varje dag/vecka antecknar vad du lärt dig.
  • Som en studietekniksföreläsare sa: Det är väldigt få som kommer långt på talang, det handlar mest om attityd och teknik.

Comment
Postat av: Victoria

Har letat efter ett program som Cold Turkey! Men har bara hittat till Mac fram tills nu, tack! Heh, bättre sent än aldrig nu när det är dags för (förhoppningsvis) sista tentaveckan för mig!

2016-01-05 @ 10:13:26
URL: http://pulsensfrekvens.blogg.se
Postat av: Ebba

Tack för tipsen! Laddar inför nya kursen som börjar snart.. kram

2016-01-05 @ 15:37:05
URL: http://moonandsun.blogg.se
Postat av: Matilda

Kan verkligen instämma i alla tipsen - så bra!

2016-01-05 @ 20:53:06
URL: http://www.matildigt.se
Postat av: Erika

Stort tack för dessa tips! Jobbar med mitt examensarbete hela våren så detta kommer jag ha nytta av. Tack! ❤️

2016-01-05 @ 21:10:05
Postat av: Minna

åh, det där med att "göra det" behöver jag motivationen till. Hamnar lätt på något helt annat när jag sätter mig vid datorn eller på rummet, måste jobba på det :')

2016-01-05 @ 22:23:06
URL: http://mittkokoshjarta.se
Postat av: Lena

Vilka toppenförslag, tack snälla!!

2016-01-06 @ 10:04:20
URL: http://lenasvanberg.blogg.se
Postat av: Robex Lundgren

snyggt

2016-01-08 @ 08:14:22
URL: http://ghgumman.blogg.se/
Postat av: Ellen

Vilka bra tips! Har pluggat i tre år nu men är fortfarande i behov av bra tips, haha.

2016-01-08 @ 08:31:44
URL: http://endastellen.se

Hej!


Jag skulle inte vilja ha någon:
*Reklam eller spam.
*Frågor om bloglovin'-byten
*Vad gör du?/ Allt bra?- kommentarer


Tankar, åsikter, kärleksbrev eller ord i följd: [email protected]



Det är förbjudet att ta mina bilder utan tillåtelse

this is a viritual hug to all the lonely people

Vad kul att du tog dig tid att kommentera:

Ditt namn här:
Du är såklart värd att minnas?

Din mejladress:

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild