att tänka på inför rean.

Hej, hoppas att ni haft en megafin helg och är ordentligt utvilade. Ingen av er har säkert missat att mellandagsrean börjat lagom till att vi precis handlat klart all mat och juklappar inför julen. Jag tycker att det är viktigt att vi handlar på ett medvetet sätt. Världsnaturfonden släppte nyligen en siffra att det skulle behövas 4,2 jordklot om alla levde så som vi gör i Sverige. Nu har vi inte så många jordklot utan får nöja oss med ett därför har jag samlat några punkter som jag tänker på i reatider.
 
 
Skulle du köpa det om varan var på fullpris? Det kan vara värt att tänka på en handlar för att det är billigt eller för att föremålet faktsikt skulle kunna ge värde i ditt liv. Som nämnt brukar jag ofta fundera på om jag skulle köpa det om det kostade dubbelt så mycket.
 
Försök undvika impulsköp. Att ge sig iväg och tänka "jag får se vad jag hittar" slutar sällan bra för mig i alla fall. Hur goda intentioner man än har så vill ju samhället att vi ska fortsätta konsumera. 
 
Köp det du behöver. Jag har gjort en lista över vad jag ska kika på under mellandagsrean. På det sättet blir det lättare att undvika impulsköpen. 
 
Rensa innan. Det bästa sättet för mig att veta vad jag behöver köpa men viktigare; vad jag absolut inte behöver köpa är att rensa innan. Det behöver inte vara en storstädning heller utan vet jag t.ex. att jag är sugen på en ny klänning så tar jag en titt i garderoben och ser om jag redan har något som redan går att använda.
 
Hållbart. Tänk på att köpa föremål med god kvalité och som kommer hålla länge. Det tror jag att vi kommer tjäna på i längden. Ett extra tips som gör lite skillnad är att ha med en plastpåse eller tygkasse innan ger dig av till affärerna så slipper du be om en i butiken. 
 
Vad brukar ni tänka på när ni handlar på rea?
 

Comment
Postat av: whiskeysour.blogg.se

så himla bra tips ändå! flyttade för ett tag sen och blev så medveten om hur mycket kläder jag köpt som jag glömt av och inte visste att jag hade, så inga mer köp för mig på länge!

2016-12-27 @ 09:34:41
URL: http://whiskeysour.blogg.se/
Postat av: Wilda

Riktigt bra tips! Du är verkligen bra på att säga det viktiga i korta ord så det är lätt att ta till sig. Jag brukar tänka på det du skriver om.
Jag brukar tänka på om jag kan hitta det på second hand istället eller göra om något jag redan har.

2016-12-27 @ 14:59:23
URL: http://reaktionista.se
Postat av: Anonym

Det som du skrivit om konsumtion har verkligen etsat sig in i min hjärna och när jag har shoppat under den senaste tiden har dina inlägg om sånt här verkligen fått mig att reflektera och vilja leva minimalistiskt sakta men säkert <3 kram och tack för din blogg

Svar: Åh vad kul att inläggen inspirerar! Kram på dig <3
Sandra Leone

2016-12-28 @ 20:21:09
Postat av: Anonym

Jag brukar tänka att butiker inte har rea av generösa själ, nä, exempelvis är ju mellandagsrean noggrant inräknad i handelns budget- De går med vinst ändå, o då kan man ju tänka vad som ligger bakom de vanliga priserna respektive de kraftigt nedsatta priserna (reapriset), "hur kan det va så? Vad beror det här priset på?" är nog vettiga frågor att ställa.

2016-12-28 @ 22:12:06

Hej!


Jag skulle inte vilja ha någon:
*Reklam eller spam.
*Frågor om bloglovin'-byten
*Vad gör du?/ Allt bra?- kommentarer


Tankar, åsikter, kärleksbrev eller ord i följd: [email protected]



Det är förbjudet att ta mina bilder utan tillåtelse

this is a viritual hug to all the lonely people

Vad kul att du tog dig tid att kommentera:

Ditt namn här:
Du är såklart värd att minnas?

Din mejladress:

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild