pepparkakskladdkaka med pepparkakssmulor och frosting.

 
I fredags unnande jag mig för första gången sedan den nya läsperioden började att gå hem tidigt från skolan. Så vid tre packade jag ihop mina grejer och tänkte att jag skulle ta en promenad genom stan. Dock regnade det på tvären och blåste isvindar så jag åkte hem och bakade pepparkakskladdkaka. Det blev hur gott som helst så jag tänkte dela med mig av receptet till er.
 
Pepparkakskladdkaka 
3 ägg
3 ½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
5 msk kakao
1 msk malen ingefära
1 msk malen kanel
1 msk malen kardemumma
½ msk kryddnejlika
2 dl vetemjöl
150 g smör
 
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt det svalna. Blanda ägg och socker, rör ner de torra ingerdienserna och sist smöret. Häll ner smeten i en form och grädda i 20 min. Gör frosting och pepparkakssmulet under tiden.
 
Pepparkakssmulor
smör
pepparkakor
 
Det här improviserade jag ihop helt på känsla men tanken är att smälta smör i en teflonpanna och sedan krossa pepparkakorna i lagom bitar och steka dem lite. Prova med lite i taget. Hur mycket smulor du vill ha är helt upp till dig. 
 
Frosting
florsocker
vatten
citronsaft
 
Här improviserade jag precis lika mycket som med smulorna men tricket är iallafall mycket florsocker och lite vatten. Smaksätt med citronsaft. 
 
 
 

Comment
Postat av: Cassandra Haraldsson

Mums så gott!

2015-12-02 @ 21:19:00
URL: http://sensor.blogg.se/
Postat av: Emelie

Mmmm, det ser fantastiskt gott ut! Och bilden är sockersöt som vanligt, den med.. :)

2015-12-03 @ 12:46:45
URL: http://sockerskrin.blogspot.se
Postat av: Felicia Karlström

Men mums du! :) Tack för receptet!

2015-12-03 @ 19:50:31
URL: http://storasysteralskarmode.blogg.se/

Hej!


Jag skulle inte vilja ha någon:
*Reklam eller spam.
*Frågor om bloglovin'-byten
*Vad gör du?/ Allt bra?- kommentarer


Tankar, åsikter, kärleksbrev eller ord i följd: [email protected]



Det är förbjudet att ta mina bilder utan tillåtelse

this is a viritual hug to all the lonely people

Vad kul att du tog dig tid att kommentera:

Ditt namn här:
Du är såklart värd att minnas?

Din mejladress:

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild